Słynne dzieło czołowego niemieckiego myśliciela konserwatywnego okresu Republiki Weimarskiej, intelektualnego przywódcy opozycji na początku rządów Hitlera.
Edgar Julius Jung urodził się 6 marca 1894 w Ludwigshafen am Rhein. Był lotnikiem w czasie I wojny światowej, żołnierzem Freikoprsów i członkiem niemieckiego ruchu oporu w Palatynacie. W latach dwudziestych był liderem grupy młodokonserwatysów, czyli tego nurtu konserwatywnej rewolucji, który był najbliższy tradycyjnie rozumianemu konserwatyzmowi, odpornemu na fascynacje radykalizmem (co przydarzyło się Ernstowi Jüngerowi). W imię dynamicznie rozumianej tradycji Jung stał się jednym z pierwszych przeciwników rządów Adolfa Hitlera. Jako sekretarz Franza von Papena był autorem tzw. mowy marburskiej, wygłoszonej 17 czerwca 1934 r. na uniwersytecie w Marburgu przez Papena, która była otwartą krytyką polityki narodowych socjalistów z pozycji konserwatywnych. Za polityczny opór i próbę spisku wobec Hitlera zapłacił najwyższą cenę. Został zamordowany podczas tzw. nocy długich noży. Jung jest niezwykle ważnym, acz w Polsce mało znanym, symbolem oporu niemieckiej prawicy konserwatywnej wobec brunatnego totalizmu w najwcześniejszej fazie jego formowania. Jego najważniejszym dziełem była książka Die Herrschaft der Minderwertigen. Ihr Zerfall und ihre Ablösung (Władztwo miernot. Jego rozpad i zastąpienie przez Nowe Imperium; 1927, II wyd. 1930).
„Jeśli zatem ta książka surowo ocenia sytuację społeczną, kulturalną i polityczną Niemiec cesarskich, to dzieje się to nie w przekonaniu, że czasy, które po niej nastały, stworzyły jakoby lepszą sytuację, respektując nowsze i wyższe zasady. Książka raczej wyraża przekonanie (w zgodzie z tymi, których łączy ten sam ból i ta sama nadzieja), że upadek niemieckości – a tym samym Zachodu – rozpatrywać należy jako systematycznie opadającą krzywą. Jego punkt początkowy zbiega się z przełomem XIV i XV wieku, jednak od rewolucji ulega przyspieszeniu w postępie geometrycznym, gdyż usunięto wszelkie przeszkody. Niniejsze karty nie są ani monarchistyczne, ani republikańskie w sensie historii partyjnej; stanowią krytykę niemieckich niedociągnięć, wykonując pracę na rzecz nowego niemieckiego rozwoju”.
„Ci, co dziś sprawują rządy dusz, przyjemności życia podnoszą do rangi kultu; zabijają tym samym prawdziwą radość życia. – Jako najwyższą cnotę sławią tolerancję, po czym topią tego, co ma odmienne zdanie w morzu nienawiści”.
„…jedną z najgłębszych sprzeczności życia niemieckiego jest to, że ludzie, mądrzy jako jednostki, wykształceni i obdarzeni instynktem, niedający się zbyć banałami, stają się dziećmi, gdy odurzający dym światopoglądu partyjniackiego zaczyna słać się swoimi ławami”.
„Książka Junga jest traktatem filozoficznym o cechach naszej nowoczesności, a przede wszystkim o jej negatywnych aspektach, takich jak: umasowienie, spłaszczenie roszczeń intelektualnych, upadek uniwersytetu i szkolnictwa, zanik wiary w trwałe wartości, zanik solidaryzmu europejskiego, dominacja wartościowań liberalnych opartych na umowie”. (prof. Wojciech Kunicki)
„Władztwo miernot jest najważniejszym dziełem Edgara Juliusa Junga. Praca ta wymierzona była w porządek Republiki Weimarskiej, jednak w 1933 r. Jung uznał, że również narodowi socjaliści wpisują się w szerokie pojęcie miernot. W swej książce przywoływał pojęcie rewolucji utrzymania, czyli rewolucji, która służyłaby konserwatywnym wartościom. Postulowane przemiany miały mieć charakter antyliberalny, antydemokratyczny, ale oparty na wartościach chrześcijańskich i organicznej strukturze społecznej. Dziedzictwo rewolucji francuskiej i rewolucji komunistycznej – zdaniem autora – było nie tyle wyrazem dążeń wyzwolicielskich, co postulatem panowania mechanicznej tyranii większości i pieniądza, prowadzącej do rządów „sprytniejszych” – tytułowych miernot. Jung wskazywał na konieczność uformowania nowej elity, złożonej z ludzi wolnych, ugruntowanych przez tradycję chrześcijańskich Niemiec i Europy. Wydanie traktatu Junga jest pożądane przynajmniej z kilku względów. Po pierwsze uzupełnia polski ogląd konserwatywnej rewolucji w Niemczech o element najbardziej zakorzeniony w obszarze etyki chrześcijańskiej (bliźniaczym zjawiskiem na gruncie polskim było pismo „Bunt Młodych” Jerzego Giedroycia); po drugie przełamuje uproszczony obraz niemieckiej prawicy konserwatywnej jako ugodowej wobec Hitlera [...]; po trzecie wprowadza w niezwykle skomplikowany i interesujący obszar intelektualnego doświadczenia Republiki Weimarskiej; doświadczenia bez wątpienia będącego jednym z kluczowych elementów tradycji myśli europejskiej”. (dr Maciej Zakrzewski)
23 czerwca 2020 o 11:59
Edgar Julius Jung (ur. 6 marca 1894 w Ludwigshafen am Rhein, zm. 30 czerwca lub 1 lipca 1934 w Berlinie lub w lesie koło Oranienburga) – niemiecki prawnik, polityk i publicysta. W 1924 przygotował i przeprowadził udany zamach na życie przywódcy lokalnych separatystów Franza Josefa Heinza, który postulował przyłączenie Palatynatu do Francji. Przedstawiciel rewolucji konserwatywnej w Republice Weimarskiej. Współpracownik Franza von Papena, wicekanclerza w rządzie Adolfa Hitlera, krytyczny wobec niektórych aspektów narodowego socjalizmu, zabiegał o wskrzeszenie monarchii. Autor przemówienia krytykującego politykę nazistów, wygłoszonego przez Franza von Papena na uniwersytecie w Marburgu 17 czerwca 1934. Zamordowany przez nazistów podczas nocy długich noży.
W opublikowanej w 1927 książce pt.: „Die Herrschaft der Minderwertigen. Ihr Zerfall und ihre Ablösung durch ein neues Reich” wyłożył teoretyczne podstawy rewolucyjnie zmienionego konserwatyzmu, stając się jednym z głównych propagatorów rewolucji konserwatywnej – duchowo-politycznego ruchu młodych sił konserwatywnych, opowiadających się za państwem autorytarnym, a przeciwko liberalnym wartościom demokracji weimarskiej. Jung sięgał po naukę neo-kantowską, a także odwoływał się do prac Wilhelma Dilthey’a i Henri Bergsona. Uważał, że polityka musi być a-racjonalna, zorientowana metafizycznie; postulował ponadjednostkowe, transcendentne podejście jako fundament wszelkiej kultury – nową pozycję konserwatywną, przez którą człowiek miał ponownie wpływać na rozwój historii. Opowiadał się za myśleniem historycznym, a nie biologicznym, odwołując się do idei Othmara Spanna, Ferdinanda Tönniesa, Roberta Michelsa i Vilfredo Pareto. Uniwersalizm Junga był politycznie anty-pluralistyczny. Ponadto Jung opierał swoją polityczną filozofię na idei ponownej chrystianizacji, nawiązując do Nikołaja Bierdiajewa.
Jung odrzucał niektóre koncepcje nazistowskie, opowiadał się za ponadnarodowym, federalnym porządkiem w Europie Środkowej, której jądrem miała być Rzesza Niemiecka. Był jednak zwolennikiem sojuszu politycznego z narodowymi socjalistami. Wierzył, że konserwatyści mogą przejąć kontrolę nad ruchem nazistowskim. Popierał utworzenie w 1931 roku frontu harzburskiego, sojuszu pomiędzy konserwatywną prawicą (DNVP) a NSDAP. W lipcu 1932 pisał, że to narodowi socjaliści mieli zaszczyt pokonać Republikę Weimarską, co zaskarbiło im wdzięczność konserwatystów, podkreślając jednocześnie, że intelektualne warunki dla rewolucji niemieckiej zostały stworzone poza obozem narodowego socjalizmu, który jedynie przejął zadanie organizacji ruchu masowego, a jego powodzenie nie daje prawa do odrzucenia awangardy intelektualnej.