Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat odnotowywaliśmy nielegalne z punktu widzenia prawa działania prokuratur, UOP/ABW, policji – wymierzone w przeciwników politycznych rządzących. Nielegalne rewizje, próby zastraszania działaczy lokalnych i kandydatów startujących w wyborach, sprawy sądowe bez kodeksowego umocowania i inne. W ostatnim czasie wzrosło jednak „wyspecjalizowanie” organów.
Tworzone są listy proskrypcyjne niewygodnych działaczy, wzrasta ilość działań bezpośrednich. Do naszych rąk trafiają jednak sprawy i dokumenty, z których będziemy, publicznie, rozliczać władze „demokratycznej Polski”. Bo, jak słusznie zauważają coraz częściej ludzie różnych obozów i przekonań, system w Polsce wszedł w fazę totalitaryzmu. Na razie „łagodnego”, lecz brak reakcji i przeciwdziałania będzie tylko ośmielał do twardszych działań.
Poniższy tekst, to list do Rzecznika Policji Wrocławskiej, w którym – w trybie informacji o dostępie do informacji publicznej – zażądano wyjaśnień w sprawie nielegalnych i przestępczych praktyk tej instytucji. Kolejny krok – procesowy – wszedł już w stadium przygotowawcze.
W godzinach przed południowych w dn. 7. czerwca 2010 r. w Świdnicy (woj. dolnośląskie) w mieszkaniu Dawida Gaszyńskiego, członka władz krajowych partii politycznej Narodowe Odrodzenie Polski i rzecznika NOP, pojawiła się Policja. Jej funkcjonariusz swoją obecność motywował obowiązkiem wynikającym z niejawnej dyrektywy Komendanta Wojewódzkiego Policji, nakazującej zbieranie informacji o organizacjach politycznych. Jak podkreślił, bezpośrednim powodem najścia nie było żadne prowadzone postępowanie a udział członków NOP w uroczystościach 89. rocznicy III Powstania Śląskiego na Górze Św. Anny w dn. 2. maja 2010 r. Funkcjonariusz potwierdził, iż zgodnie z w/w dyrektywą takie informacje są zbierane na bieżąco i i w związku z działaniem partii politycznej NOP zbierane będą. Rodzi to zagadnienie kontynuowania akcji policyjnej przeciwko innym działaczom partii politycznej Narodowe Odrodzenie Polski
W związku z powyższym wnosimy – także w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej – o wyjaśnienie:
1. na jakiej podstawie prawnej opozycyjne partie polityczne poddawane są prewencyjnemu działaniu organów ścigania;
2. kto wydał, na jakiej podstawie prawnej i jaka jest treść dyrektywy o inwigilacji – w tym zbieraniu informacji – o opozycyjnej partii politycznej;
3. na jakiej podstawie prawnej policja gromadzi dane członków partii politycznej, mające charakter listy proskrypcyjnej, pozwalające jej prowadzić działania, które mogą zostać odebrane jako próba zastraszenia działaczy legalnie działającej partii politycznej;
4. jaka instytucja wprowadza, uzupełnia i zatwierdza dane zawarte na liście proskrypcyjnej.
Zgodnie z istniejącymi uregulowaniami prawnymi policja państwowa nie posiada uprawnień do inwigilacji, prób zastraszania i prowadzenia nielegalnych działań o charakterze operacyjnym przeciwko partiom politycznym. Działania te naruszają zarówno Ustawę Zasadniczą, jak i przepisy szczegółowe: ustawę o partiach politycznych czy ustawę o policji. Noszą też znamiona m.in. przestępstwa z art. 231 kk.
Na wyjaśnienie tej sprawy oczekujemy w terminie 48 godzin.
Dawid Gaszyński
członek RW NOP
rzecznik prasowy
tel. 0-504-136-866
www.nop.org.pl
do wiadomości:
Prokurator Generalny
Minister Spraw Wewnętrznych
Komendant Główny Policji
Sejmowa Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka
Marszałek Sejmu
Marszałek Senatu
Rzecznik Praw Obywatelskich
Helsińska Fundacja Praw Człowieka
media
7 czerwca 2010 o 14:59
Elegancko! Czekam na dalsze relacje ze zmagań z tym chamstwem. Oczywiście lepiej by było, gdyby nie były potrzebne, ale są, a więc do boju. Powodzenia!
7 czerwca 2010 o 15:59
Także życzę powodzenia, na pewno się przyda.