life on top s01e01 sister act hd full episode https://anyxvideos.com xxx school girls porno fututa de nu hot sexo con https://www.xnxxflex.com rani hot bangali heroine xvideos-in.com sex cinema bhavana

Aleksandr Dugin: Jabłko Zbawiciela

Promuj nasz portal - udostępnij wpis!

Kiedy natrafiamy na wyrażenie „Jabłkowy Zbawiciel”, pojawia się zdziwienie – jak wzniosłe motywy chrześcijańskich dogmatów i rygorystycznego kalendarza kościelnego mogły tak bardzo zbliżyć się do ludowego życia chłopów (wraz z czasem zbierania owoców), że pojawiło się takie dziwaczne, a jednocześnie bardzo rosyjskie, bardzo czułe sformułowanie? Myśl z reguły nie idzie dalej. Chłodni duchowni, skłonni do wyrafinowanego racjonalizmu, z irytacją wzruszają ramionami – mówią, czego jeszcze można oczekiwać od „ciemnego, ignoranckiego ludu”, a prostsi ludzie spieszą się, aby uświęcić owoce ziemi, nie wchodząc w subtelności metafizyki. I oni są tutaj.

Lud nazywa wielkie dwunaste święto Przemienienia Pańskiego „Jabłkowym Zbawicielem”. Na ikonie widzimy Zbawiciela umieszczonego pośrodku ogromnego kręgu. Obok niego, na szczytach dwóch z trzech gór, znajdują się figury proroka Mojżesza i proroka Eliasza. Poniżej trzej wybrani apostołowie – Piotr, Jakub i Jan, którzy byli świadkami cudu i zakryli twarze z przerażenia i drżenia przed wizją (niestworzoną według nauk św. Grzegorza Palamasa) Światła Tabor.

W kręgu, gdzie znajduje się przemieniony Chrystus w swojej boskiej naturze, przedstawiają promienie i często wielka, przewrócona, pięcioramienna gwiazda, a także wiele małych gwiazd.

Co oznacza krąg na ikonie? Jest to samo boskie Światło (promienie) i niebo (gwiazdy). Co więcej, Grecy rozumieli niebo (οὐρανός) jako cały świat (κόσμος). W swojej nocnej wizji założyciel zachodniego monastycyzmu chrześcijańskiego, mnich Benedykt z Nursji, kontemplował boskie światło, a w nim mały świat, który wydawał się zabawką wobec absolutnej niezmierzoności Boskości. Światło i krąg niebiańsko-kosmiczny są ze sobą ściśle powiązane – koncepcyjnie i wizualnie.

Świat jest najdalszą „peryferią Boga”. Można powiedzieć, że jest od Niego nieskończenie odległe, ale jednak to właśnie Bóg jest jego centrum.

Tak więc krąg, w którym Chrystus stoi na ikonie Przemienienia, to „cały świat”. Jednakowoż równocześnie jest sferą. Dla starożytnego greckiego filozofa Parmenidesa sfera, a ściślej sphairos, σφαῖρος, jest głównym obrazem bytu. Sphairos = świat, kosmos.

Czyż jednak jabłko lub inny owoc o okrągłym kształcie, przy czym mimo wszystko jabłko, nie jest prostym i wizualnym obrazem sfery? Jabłko dojrzewa na drzewie świata i jest nierozerwalnie związane z osią pionową.

Czy jesteśmy bliżej rozwiązania „Jabłkowego Zbawiciela”? Jeśli jabłko to sphairos, świat, to Chrystus przyszedł, aby go zbawić. Koło, które wytrącone jest z osi, wymaga pilnej naprawy. Prawidłowy byt jest skupiony wokół Boga i zgrupowany wokół Niego. Porządkuje go system boskich promieni. I wtedy jest harmonijnie i idealnie – jak dojrzałe jabłko.

Owoc jabłka ma pięć ziaren. Jeśli przetniemy jabłko poziomo, otrzymamy pięcioramienną gwiazdę pośrodku.

I dokładnie ta sama gwiazda jest zarysowana na ikonach Zbawiciela w kręgu w temacie Przemienienia.

Możemy kontynuować nasz symboliczny łańcuch dalej. Dawny symbol władzy królewskiej w języku rosyjskim nazywa się «держава» („jabłkiem królewskim”)[1]. Przedstawia doskonałą sferę zwieńczoną krzyżem. Po łacinie – globus cruciger, po grecku – σταυροφόρος σφαίρα. Przedmiot ten, jako symbol władzy królewskiej, spotyka się (początkowo bez krzyża) w imperialnym Rzymie. Krzyż pojawia się później wraz z chrześcijanami. Jednakowoż już w Bizancjum ta „sfera” (σφαίρα) była kojarzona z jabłkiem. W języku niemieckim wyrażenie to otrzymało wyraźną formę: w języku niemieckim „jabłko królewskie” to Reichsapfel, dosłownie właśnie wyżej wspomniane „Jabłko Królewskie”. Kiedy jabłko królewskie wypadło z rąk ogromnego posągu Konstantyna Wielkiego, odszyfrowano to jako złowieszczy znak wskazujący na rychły upadek Bizancjum i nadchodzący koniec świata. Z tym tematem wiąże się także późniejsza eschatologia grecka, gdzie przepowiada się, że władcy tureccy pewnego dnia stracą „czerwone jabłko”, a wtedy ich panowanie dobiegnie końca. A sami Turcy wierzą, że ich najwyższym celem i ideałem jest Qızıl Alma, czyli „Czerwone Jabłko”, synonim panowania i chwały.

Jabłko jest symbolem Imperium, Cesarstwa. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na fakt, że w tradycji chrześcijańskiej można wyróżnić dwie interpretacje królestwa (царствo)[2]. Na przykład w teorii „Dwóch Państw/Miast”[3] bł. Augustyna.

Istnieje Królestwo Niebieskie. Jego Królem jest sam Chrystus, a słowo Chrystus (Χριστός), Mesjasz (משיחא), „Pomazany” oznacza właśnie „pomazany na króla”. W modlitwie prawosławnej również Duch Święty jest konsekwentnie nazywany „Królem”. Jednocześnie dogmatyka chrześcijańska podkreśla, że królestwo jest cechą wspólną wszystkich trzech Osób Trójcy Świętej. I znów w ikonografii prawosławnej – najczęściej w scenach Chrztu i Zwiastowania – Duch Święty jest przedstawiany jako gołębica w kręgu, symbolizująca „pogrubienie” belki. To kolejna wersja boskich sphairos.

Istnieje Królestwo Ziemskie. Trzyma go w ręku prawosławny Imperator, katechon (ὁ κατέχων). Już w samym tekście Drugiego Listu Świętego Apostoła Pawła do Tesaloniczan (2,7), gdzie po raz pierwszy wspomniano o „katechonie” (ὁ κατέχων), Powstrzymującym (jako hapax[4] całej Biblii), jest też wzmianka o tym, że on powstrzymuje (tego, co powstrzymanego) lub o tym, co (tym razem nie „kto”) powstrzymuje ludzkość przed przyjściem syna zatracenia (Antychrysta). Ten, który powstrzymuje, to ὁ κατέχων, a to, co powstrzymane – to τὸ κατέχον, jabłko królewskie. Różnica polega na pisowni dwóch greckich liter – ο i ω, czyli na różnicy między imiesłowem czynnym a imiesłowem biernym. To, co powstrzymane, τὸ κατέχον, to „jabłko królestwa”, Reichsapfel.

Te dwa królestwa niekoniecznie są przeciwstawne (jak u Augustyna), mogą znajdować się w superpozycji – jak niestworzone Światło Tabor i zalany nim świat (boskie energie, zgodnie z naukami św. Grzegorza Palamasa).

Jabłko uczestniczy także w kluczowych tematach innych tradycji. Grecy mówili o jabłkach Hysperydów, które dawały wieczną młodość. W tym charakterze jabłko i jabłoń występują także w rosyjskich bajkach. Istnieje tam to magiczne drzewo par excellence.

Z powodu jabłka podarowanego Afrodycie przez Parysa wybuchła wojna trojańska.

Prawdopodobnie, że tajemnicza nazwa Apollon (Ἀπόλλων), która nie ma jasnej etymologii, wywodzi się z tej samej starożytnej podstawy.

Jabłkowym kontynentem nazywali Hindusi zamieszkały, środkowy świat – Jambudvipa.

Jabłko pojawia się także w temacie Upadku człowieka – w raju. Można zauważyć, że hebrajskie peri (פֶּ֫רִי) nie oznacza dokładnie „jabłko” (jabłko po hebrajsku to tapuah, תפוח), ale po prostu „owoc”. Jednak nie bez powodu słowo to zostało w Wulgacie przetłumaczone jako mālum (z greckiego μῆλον).

Wszakże jabłko to coś więcej, niż jabłko, to kosmoontologiczny sphairos. Każdy okrągły owoc, łącznie z drzewem Jambolan, z którego pochodzi indyjska Jambudvipa, jest w pewnym sensie jabłkiem-światem, jabłkiem-królestwem.

I na zakończenie. Można zauważyć, że czasami Chrystus – na przykład w ikonografii sceny Zmartwychwstania Powszechnego – jest przedstawiany nie w kręgu, ale w owalu (mandorli). Cóż, my, Rosjanie, też mamy „Orzechowego Zbawiciela”…

Aleksandr Dugin

Przypisy:

[1] W tym kontekście po polsku nazywa się „jabłkiem królewskim”. Jednakowoż warto dodać, że rosyjskie słowo держава oznacza po polsku nie tylko „jabłko królewskie” (w znaczeniu jednego z symboli władzy monarszej), ale też „mocarstwo”, a więc silne, wielkie i liczące się w stosunkach międzynarodowych państwo – K. K.

[2] Rosyjskie słowo Царствo oznacza po polsku nie tylko dosłownie „Carstwo”, „Cesarstwo”, ale też po prostu przenośnie „Królestwo”, np. „Królestwo Boże”, „Królestwo Niebieskie” – K. K.

[3] «Двух Градов» – K. K.

[4] Hapax – dosłownie „jednym umocowaniem, jednym wbiciem” – stąd: „jeden raz, raz, raz na zawsze”) – słowo, wyrażenie, forma stylistyczna, która występuje tylko jeden raz w danym tekście lub jest poświadczona jednym cytatem – K. K..

Tłumaczenie: KK

Źródło: geopolitika.ru

Chrystus_Wiara


Promuj nasz portal - udostępnij wpis!
Podoba Ci się nasza inicjatywa?
Wesprzyj portal finansowo! Nie musisz wypełniać blankietów i chodzić na pocztę! Wszystko zrobisz w ciągu 3 minut ze swoje internetowego konta bankowego. Przeczytaj nasz apel i zobacz dlaczego potrzebujemy Twojego wsparcia: APEL O WSPARCIE PORTALU.

Tagi: 

Podobne wpisy:

  • 16 września 2024 -- Aleksandr Dugin: Chcemy Cara!
    Musimy przebudować naszą Syberię i nasz Daleki Wschód. To oznacza, że musimy ponownie zaludniać, rozwijać, odbudować i przygotowywać się do obrony. Ożywić porty i budować nowe. Two...
  • 12 czerwca 2024 -- Aleksandr Dugin: Sport czy religia?
    Sport ma korzenie przedchrześcijańskie i związany jest z kulturą starożytnej Grecji. Wraz z  teatrem, filozofią i systemami zarządzania polis sport, a zwłaszcza igrzyska olimpijski...
  • 31 października 2010 -- Piotr Marek: Nie dla „halloween”! Niech żyje Polska Tradycja!
    W związku z nadchodzącymi świętami „Wszystkich Świętych" i „Dnia Zadusznego" warto zadać sobie kilka pytań. Czy świętujemy ten okres dobrze? Czy robimy to prawidłowo, jak tradycja ...
  • 7 września 2024 -- Prof. Aleksandr Dugin o wierze w Boga
    Znany rosyjski tradycjonalista, profesor Aleksandr Dugin, znakomicie podsumował kwestię fundamentalną, jaką jest wiara w naszego Boga: Trzeba by wierzyć w Boga, nawet gdyby On...
  • 1 grudnia 2019 -- Nicolás Gómez Dávila: Przeciwko demokracji, marksizmowi i liberalizmowi
    Aby skłonić nas do ich przyjęcia, głupie idee przytaczają jako dowód olbrzymią publiczność, która je wyznaje. Aktualność jest określeniem tego, co najmniej istotne. Artysta, któr...

Zostaw swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*