Dziś, 12 kwietnia, do sklepów w całej Chorwacji wreszcie trafił długo oczekiwany, najnowszy album „Thompsona”; jego wypuszczenie zapowiadano już podczas Euro 2012, wydając teledysk do jednego z kawałków. Za dystrybucję i promocję odpowiada wytwórnia Croatia Records.
Pod względem treści Marko i jego ekipa nas nie zaskakują. Jak zwykle, także i tym razem tematy przewodnie krążka to Chorwacja, patriotyzm, nacjonalizm, katolicyzm, katolicyzm i jeszcze raz katolicyzm, co obrazują już same tytuły piosenek, takie jak: „Bog i Hrvati”, „Maranatha”, czy „Uvjek Vjerni Tebi” (Zawsze wierni Tobie), czy chociażby sama nazwa albumu, nawiązująca do dewizy zakonu benedyktynów (lider zespołu, Marko, zawsze pojawia się na koncertach z krzyżem benedyktyńskim na piersi). Można się co do tego jeszcze bardziej przekonać, jeśli zabawimy się w próbę przetłumaczenia liryków na własną rękę.
„Thompson” to jeden z najpopularniejszych chorwackich piosenkarzy. Jego pseudonim pochodzi od karabinu, jakiego używał jako ochotnik podczas wojny w Bośni. Wtedy też, wraz z towarzyszami broni, nagrał swój pierwszy kawałek „Bojna Čavoglave”, który opisywał obronę Čavoglave przed oddziałami serbskimi (dziś w tej osadzie znajduje się Kościół Męczenników Chorwacji, ufundowany przez Perkovića). Zmontowany po amatorsku i w warunkach polowych teledysk do piosenki przyniósł mu wówczas ogromną popularność. Od tego zaczęła się jego kariera muzyczna, która do tej pory zaowocowała wydaniem 7 krążków, a niektóre ze szlagierów są grane podczas meczów piłkarskich i innych wielkich wydarzeń popkultury.
Marko nagrał również kilka kontrowersyjnych utworów oddających cześć ustaszom i powołanemu przez nich Niepodległemu Państwu Chorwackiemu, jak również od czasu do czasu gra na koncertach jedną z bardziej znanych ustaszowskich pieśni „Evo Zore, Evo Dana” (Wstaje Świt, wstaje Dzień), czy mający wyraźnie antyserbski wydźwięk utwór „Jasenovac i Gradiška Stara”. Artysta co prawda odciął się publicznie od oskarżeń o neofaszyzm/neonazizm, czy nienawiść do Serbów, jednak wyraził jednocześnie szacunek dla ruchu, za którego sprawą po ponad 8 wiekach odrodzona została chorwacka państwowość. Centrum Szymona Wiesenthala nawoływało do bojkotu kapeli w Stanach Zjednoczonych, stwierdzając, że w swoim repertuarze promuje ona „antysemityzm, ludobójstwo i czystki etniczne.”
Polecamy zapoznać się z utworami z nowego albumu, umieszczonymi na YouTube.
Płytę można nabyć TUTAJ (Croatia Records).
Posłuchaj w iTunes
Za: thompson.hr
Najnowsze komentarze