W książce tej zebrałem swoje teksty o polskiej myśli filozoficzno-politycznej napisanych pomiędzy 1980 a 2020 rokiem. Spośród siedemnastu zamieszczonych tu tekstów dwa dotyczą myśli staropolskiej, cztery – myśli XIX-wiecznej; siedem dotyczących I połowy XX wieku, cztery poświęcone powojennego zniewolenia Polski przez sowiecki komunizm oraz szukania dróg wiodących do odzyskania suwerenności.
Żniwiarz zebrał z rozległego pola uprawy polskiego ducha to, co jego zdaniem dla tego ducha najcenniejsze, co go zbudowało i nadal, mimo przeciwności i burz dziejowych, rozwija. Żniwa nie są ukończone ani ostateczne, nie były też systematycznie przeprowadzone, zapewne będą kontynuowane, ale ujawniły odrębną, polską myśl o wspólnocie politycznej, o narodzie i państwie. Jej swoistość ujawnia się już na poziomie przedwerbalnego rozumienia rzeczywistości, a następnie ujmowania rezultatu poznania i refleksji w typowych dla niej pojęciach.
Dzięki tej swoistości ujęć możemy mówić o Polakach jako narodzie, który – wbrew obiegowym dziś przekonaniom – jest organizmem, a więc czymś daleko więcej niż tylko podatnikami, poddanymi władzy centrum fiskalnego i zmasowanymi na terytorium oddzielonym granicami od mas obcych, lecz niemal identycznych. Truizmem jest powiedzieć, że myśl istotnie polska jest przesiąknięta duchem chrystianizmu, że sytuuje się w samym centrum Christianitas – jest bowiem przez tę cywilizację zarówno stworzona, jak i ją współtworzy, i wciąż jeszcze próbuje z niej czerpać, ale i ją wzbogacać.
Przez wieki, idąc ku golgocie swego odkupienia, kolejne pokolenia upadają i powstają wciąż nie tracąc nadziei zbudowania ojczyzny „tych, co mają tak za tak – nie za nie, bez światło-cienia” – przedsionka Ojczyzny Wiecznej; jak ona, ufundowanej na sprawiedliwości, lecz i miłosierdziu, równoważącej wolność i porządek, równość i hierarchię…
Spis treści:
Od autora
POLSKA DOKTRYNA USTROJOWA
TEOLOGIA POLITYCZNA KS. PIOTRA SKARGI
OSTATECZNY CEL LUDZKOŚCI, PROGRESYWNIE WYEDUKOWANY. RZECZ O MESJANIZMIE JÓZEFA MARII HOENE WROŃSKIEGO
KAJETAN KOŹMIAN — PROTOKONSERWATYSTA EPOKI KRÓLESTWA POLSKIEGO
„ROZMAWIANIE MILCZENIEM”. CYPRIAN NORWID W EPOCE PASKIEWICZOWSKIEJ
KILKA MYŚLI O STAŃCZYKACH
FELIKS KONECZNY, CZYLI DON KICHOT CYWILIZACJI ŁACIŃSKIEJ
WOKÓŁ PSYCHOLOGII DZIEJÓW I NARODÓW JANA KAROLA KOCHANOWSKIEGO
ESCHATOLOGIA POLITYCZNA MARIANA ZDZIECHOWSKIEGO
HISTORIA, NARÓD, PAŃSTWO W MYŚLI POLITYCZNEJ ADAMA SKWARCZYŃSKIEGO
„KATOLICKIE IMPERIUM APOSTOLSKIE, ZDYNAMIZOWANE TWÓRCZO PRZEZ MESJANIZM”. KOSMOWIZJA POLITYCZNA JERZEGO BRAUNA
KAMELOCI KRÓLEWSCY. MONARCHIZM W DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ
PRYMAS AUGUST HLOND, OSTATNI MONARCHISTA DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ
KSIĄDZ PROFESOR MICHAŁ PORADOWSKI: ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ
STEFAN KISIELEWSKI JAKO PUBLICYSTA I „ZWIERZĘ POLITYCZNE”
TORYS Z ULICY CZACKIEGO (HENRYK KRZECZKOWSKI)
WIESŁAWA CHRZANOWSKIEGO CHRZEŚCIJAŃSKO–NARODOWA ORTOPRAKSJA
Nota bibliograficzna
Indeks osób
Najnowsze komentarze