life on top s01e01 sister act hd full episode https://anyxvideos.com xxx school girls porno fututa de nu hot sexo con https://www.xnxxflex.com rani hot bangali heroine xvideos-in.com sex cinema bhavana

Yukio Mishima – Złota pagoda

Promuj nasz portal - udostępnij wpis!

W Złotej pagodzie wykorzystane jest wydarzenie, które miało miejsce pięć lat po zakończeniu wojny. W 1950 roku młody mnich buddyjski z trudnej do zrozumienia potrzeby popełnia samobójstwo podwójne, samobójstwo zakochanych, wraz z piękną budowlą w roli wybranki serca – podłożył ogień pod świątynię Kinkaku-ji (Świątynię Złotego Pawilonu). Złota pagoda była czytana przez wiele osób i szeroko dyskutowana jako utwór, w którym pisarz, stosując jedyną w swoim rodzaju Mishimowską estetykę, zbeletryzował wydarzenie rzeczywiste, które odbiło się głośnym echem w prasie.

Takashi Inoue (profesor nowoczesnej literatury japońskiej na Shirayuri College, współredaktor Dzieł zebranych Yukio Mishimy).

***

Odwagi dodawał mi fakt, że i mnie, i Złotej Pagodzie groziły na tym świecie te same niebezpieczeństwa. Znalazłem sposób, by powiązać siebie i piękno. Czułem, że został przerzucony most pomiędzy mną a czymś, co mnie odrzucało, co nie pozwalało mi się do siebie zbliżyć.

Myśl, że ten sam ogień, który strawi mnie, prawdopodobnie strawi także Złotą Pagodę, nieomal mnie upajała. Dzięki temu samemu przeznaczeniu, temu, że miała nas dotknąć ta sama klęska, ten sam niepomyślny ogień, światy, które zamieszkiwaliśmy, nabrały tego samego wymiaru. Moja powłoka cielesna była brzydka i słaba, a jej ciałem był twardy, lecz łatwopalny pierwiastek – węgiel. Gdy tak o tym rozmyślałem, z czasem zaczęło mi się wydawać, że mógłbym uciec, ukrywszy pagodę w swoim wnętrzu, i unieść ją, jak złodziej, który podczas ucieczki połyka cenny klejnot.

***

Złota pagoda Yukio Mishimy jest rewelacyjnym zapisem stopniowego narastania obłędu. To studium pogrążania się w ciemności, w otchłani obsesji. Warto jednak zwrócić uwagę, że japoński pisarz porusza także inne kwestie, przede wszystkim tragicznego piękna – efemeryczności, ulotności elementów świata, przepływających obrazów skazanych na pozostanie we wspomnieniach. Na przykładzie Złotego Pawilonu Mishima wskazuje na potrzebę zestawienia estetyki z pragmatyzmem oraz problemem poznania, epistemologią, by móc rozważać istotę sztuki, jej rolę, oddziaływanie na człowieka, znaczenie, sens. Powieść Japończyka czytać można na kilku poziomach, w tym jako minitraktat o szaleństwie wywołanym przez dzieło sztuki czy wstęp do rozważań o cielesności i „samoświadomości ciała”.

Luiza Stachura

yukio


Promuj nasz portal - udostępnij wpis!
Podoba Ci się nasza inicjatywa?
Wesprzyj portal finansowo! Nie musisz wypełniać blankietów i chodzić na pocztę! Wszystko zrobisz w ciągu 3 minut ze swoje internetowego konta bankowego. Przeczytaj nasz apel i zobacz dlaczego potrzebujemy Twojego wsparcia: APEL O WSPARCIE PORTALU.

Tagi: ,

Podobne wpisy:

  • 28 kwietnia 2020 -- Yukio Mishima: Opowieść o Złotej Pagodzie
    Kiedy byłem dzieckiem, ojciec często opowiadał mi o Złotej Pagodzie. Urodziłem się na odludnym cyplu wysuniętym w Morze Japońskie, na północny wschód od Maizuru. Mój ojciec nie po...
  • 26 listopada 2018 -- Yukio Mishima – radykalny głos nacjonalistycznej Japonii
    Niewielu japońskich nacjonalistów zdobyło takie uznanie w europejskich środowiskach narodowo-rewolucyjnych jak prezentowana postać. Yukio Mishima, właściwie Kimitake Hiraoka, urodz...
  • 20 sierpnia 2010 -- Marcin Wolski – Alterland
    Można odnieść wrażenie że Marcin Wolski (niezwykle sprawny pisarz powieści sensacyjnych z elementami fantastyki związany ze środowiskami tzw centroprawicy) postawił sobie za cel dr...
  • 7 czerwca 2012 -- Powieść o Burach, Terre’Blanche’u i współczesnej RPA
    Wielu spośród Czytelników portalu Nacjonalista.pl z pewnością słyszało o brutalnych mordach na białych farmerach w Republice Południowej Afryki. Jednym z głośniejszych było zabójst...
  • 10 maja 2013 -- Jan Polkowski – Ślady krwi
    "Ślady krwi"  to kameralna w charakterze, ale szeroko zarysowana, panorama historii drugiej połowy XX wieku w Polsce. To opowieść o czterech kolejnych pokoleniach rodziny, którą po...
Subscribe to Comments RSS Feed in this post

Jeden komentarz

  1. Dziś Japończycy go znają i czytają, pytalem. YM, właściwie MY to tradycjonalista, konserwatysta, dobry pisarz.

Zostaw swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*