Nazwa „swastyka” wywodzi się z języka sanskryckiego i oznacza przynoszący szczęście. Swastyka znana jest też pod innymi określeniami. Po niemiecku hakenkreuz to haczykowaty krzyż. Można też określić ją mianem łamanego krzyża lub załamanym krzyżem. W Grecji swastykę nazywano gammadion od ułożenia czterech greckich liter gamma, a w krajach anglosaskich i skandynawskich kojarzyła się z czterema nogami i była znana jako fylfot, czyli wiele nóg. W języku chińskim jest określana mianem wan. Swastyka prawoskrętna symbolizuje słońce, jasność, ruch i rozwój, to znak kojarzony ze szczęściem. Lewoskrętna swastyka łączona jest z jesiennym i zimowym słońcem, bladym światłem, ale też z kobiecością. Najstarsza swastyka znajduje się w Dolinie Ararat w Armenii. Została wyryta na skale około 10 tysięcy lat p.n.e. Na rysunku widoczni są łowcy polujący na jelenie, krzyż, dwie swastyki prawoskrętne oraz spirala.
Starożytni Grecy i Sycylijczycy bili ten znak na monetach, a ornamentem ze swastyk zdobili amfory. Mieszkańcy Troi ryli swastykę na korpusach ołowianych bogiń, które stawiali na swych ołtarzach. Pod popiołem i tufem okrywającym Pompeje archeolodzy doszukali się aż 160 mozaikowych bądź ceramicznych swastyk. Można ją znaleźć na szczątkach naczyń i domostw społeczności zamieszkujących Cypr, półwysep Jukatan, ziemie Mongolii i Chin, lecz także dzisiejszej Francji i Niemiec. Wikingowie malowali ją na żaglach, ruszając w podróże po morzach Północy. Swastyka widnieje na ścianach wczesnochrześcijańskich katakumb, na średniowiecznych tablicach epitafijnych, a nawet na zachowanych szatach liturgicznych. Często swastyki występowały w towarzystwie świętych, są umieszczone np. nad głowami świętych w kościele w Kijowie oraz na sarkofagu św. Ambrożego w Mediolanie.
U plemion germańskich w I-IV w. n.e. pojawiła się forma trójramienna (triskelion). Do dziś wzór ten przetrwał w herbach Sycylii i Wyspy Man. Znak swastyki znany był wśród Słowian, również na ziemiach polskich – zwana była też swargą. W swej starożytnej roli talizmanu przetrwała na Podhalu, gdzie nazywana jest „krzyżykiem niespodzianym”; nazwę tę zaproponował prof. Antoniewicz (w latach 20. ubiegłego wieku), w różnych kształtach rzezana lub malowana na belkach stropu i w innych zakamarkach, miała – jako symbol Słońca – płoszyć „złe”, które by chciało się zagnieździć w domu. W dwudziestoleciu międzywojennym symbol swastyki pojawił się w Wojsku Polskim jako część emblematu noszonego na kołnierzu munduru przez artylerzystów 21 i 22 Dywizji Piechoty Górskiej oraz odznak pułkowych: 1, 2, 3, 4, 5 i 6 Pułku Strzelców Podhalańskich i 4 Pułku Piechoty Legionów.
Na podstawie: nacjonalista.pl/onet.pl
29 marca 2018 o 20:47
Szkoda że nie opisano więcej słowiańskich wersji swastyki, a jest ich dużo – swastyka kruszwicka (świaszczyca) używana przez NS Zadrugę, kołowrat głównie używany przez nacjonalistów z Rosji (część z nich co prawda walczy po stronie separatystów jak oddział dywersyjno-szturmowy Rusicz), kilka wersji widnieje też na symbolu Ręce Boga. Ciekawie prezentują się białoruskie symbole ludowe w formie swastyki. Oprócz tych symboli jest wiele innych słowiańskich form swastyki
9 października 2018 o 00:16
Natychmiast zalegalizować swastykę!
31 grudnia 2018 o 19:01
Tak?A co potem?Zalegalizować hitleryzm,który ma miliony Polaków na sumieniu?!
2 lutego 2020 o 13:37
@NarodowyRadykał
Pominę dylemat, czy hitleryzm powinien być legalny, czy nie – ja oceniam hitleryzm niejednoznacznie i z innej perspektywy niż terror i mordy na Polakach, bardziej oceniam hitleryzm z perspektywy walki z bolszewizmem, liberalizmem i jego żydowskimi mocodawcami oraz oceniam hitleryzm bardziej z perspektywy paneuropejskiej/panaryjskiej, a Polacy przecież sami są Europejczykami i Aryjczykami, ty oceniach hitleryzm z tej perspektywy i masz do tego prawo.
Ale już samo to, że swastykę utożsamiasz nie tylko w pierwszej kolejności, ale wręcz wyłącznie z hitleryzmem i z jego zbrodniami (co determinuje twój wrogi stosunek do tego świętego symbolu dla naszej kultury-rasy – czego ci nie mogę wybaczyć), a nie z kulturą aryjską, z białą rasą, ze Słowianami, więc również z Polakami znaczy, że jesteś głąbem nieróżniącym się w tej kwestii od Michnika i świętojebliwych posoborowców, którzy sami propagują zarazę ekumeniczną i modernistyczną, a swastykę zwalczają w ramach „walki z pogaństwem” zapominając, że swastyka była symbolem powszechnie stosowanym w Kościele.