W sprzedaży pojawił się nowy numer pisma „Pro Fide Rege et Lege”. Tym razem tematem przewodnim jest konserwatyzm południowoamerykański.
W wielu kwestiach nie zgadzamy się z naszymi konserwatywnymi kolegami, ale narodowy radykał o ugruntowanej i solidnej formacji nie powinien obawiać się „konfrontacji” z odmiennymi spojrzeniami na rzeczywistość. Niech idee krążą.
Spis treści
Do Czytelników
Temat numeru: Konserwatyzm południowoamerykański
Adam Wielomski: Plinio Corrêa de Oliveira (1908-1995), czyli teoretyk polityczny brazylijskich plantatorów
Sebastian Bachmura: Inspiracje konstytucją Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej w ustawie zasadniczej Brazylii z 1891 r.
Krystian Chołaszczyński: Rządy i samobójcza śmierć prezydenta Brazylii Getúlio Dornellesa Vargasa (1882-1954) – wybrane aspekty
Tomasz Kosiński: „Wolę być nadzieją, toteż będę mogła być nieśmiertelną strażniczką rewolucji”. Eva „Evita”Perón (1919-1952) – życie, działalność, mit
Prawo i Politologia
Bogumił Grott: Wiktor Poliszczuk (1925-2008) badacz nacjonalizmu ukraińskiego. Działalność na tle epoki i panujących klimatów politycznych
Stanisław A. Niewiński: Pomiędzy tradycją, a współczesnością – system polityczny Chińskiej Republiki Ludowej dzisiaj (cz. 1)
Joanna Rak: Treść przekazu medialnego jako metazagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego Rzeczpospolitej Polskiej
Rafał Bernat, Piotr Biegasiewicz: Opodatkowanie świadczeń medycznychw świetle constitutionalisprincipia
Idee
Andrzej Jaszczuk: O ankiecie „Konserwatyzm a nacjonalizm”
Ryszard Mozgol: Wypędzony z pamięci – Emmanuel Małyński (1875-1938). Posumowanie pierwszego roku poszukiwań
Anna Pelińska: Louisa de Bonalda (1754-1840) koncepcja kreowania postrewolucyjnej rzeczywistości oraz znaczenie w niej prawa
Marcin Mleczak: Hiszpania frankistowska na łamach londyńskich „Wiadomości”
Artur Bartos: Etyka w filozofii Ayn Rand (1905-1982)
Michał Krupa: „»The American Conservative« stał się jednym z głównych głosów sprzeciwu na prawicy wobec wojny w Iraku”. Wywiad z Danielem Larisonem – redaktorem „The American Conservative”
„Czego pragniemy, w co wierzymy”. Manifest Czarnych Panter (tłum. Filip Cieślak)
Cary J. Nederman, Catherine Campbell:Kapłani, królowie i tyrani: władza duchowna i doczesna w Policraticusie Jana z Salisbury (ok. 1115/1120-ok. 1180) (tłum. Mariusz Matuszewski)
Religioznawstwo
Marcin Karas: Świecka religia Pierre’a Teilharda de Chardina (1881-1955)
Piotr Goniszewski: Tradycja i jej rozwój w ujęciu abpa Marcela Lefebvre’a (1905-1991)
Filozofia
Krzysztof Gajkowski: Koncepcja miłości u świętego Tomasza z Akwinu
Tomasz Knapik: „Historia filozofii polskiej” Wiktora Wąsika (1883-1963)a tożsamość narodowa
Ryszard Polak: Rola pamięci w kulturze w świetle zasad filozofii klasycznej
Sprawozdania z konferencji naukowych
Łukasz Święcicki: Sprawozdanie z międzynarodowej konferencji naukowej „Politik, Repräsentation und Wahrheit: 60 Jahre Eric Voegelins »The New Science of Politics«” – Monachium, 8 grudnia 2012 r.
Łukasz Święcicki: Sprawozdanie z międzynarodowego seminarium naukowego. „Leo Strauss, Islamic Philosophy, and the End of Pre-Modernity” – Chicago, 24 maja 2013 r.
Recenzje
Adam Wielomski, Myśl polityczna Reformacji i Kontrreformacji. Tom I Rewolucja protestancka, Wydawnictwo von borowiecky, Radzymin 2013, ss. 440 (rec. Joanna Rak)
Adam Machowski, Teologia polityczna św. Tomasza z Akwinu. Antropologiczno-etyczna interpretacja traktatu „De regno”, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011, ss. 453 (rec. Jacek Grzybowski)
Ryszard Skarzyński, Od chaosu do ładu. Carl Schmitt i problem tego, co polityczne, Wydawnictwo von borowiecky, Warszawa 2012, ss. 368 (rec. Łukasz Święcicki)
Ernst Jünger, Węzeł gordyjski. Eseistyka lat pięćdziesiątych, przekład i opracowanie: Wojciech Kunicki, Natalia Żarska, Krzysztof Żarski, Wydawnictwo Arcana, Kraków 2013, ss. 317 (rec. Tomasz Wiśniewski)
Antony Flew, Bóg nie istnieje, tłum. Robert Pucek, Wydawnictwo Fronda, Warszawa 2010, ss. 248 (rec. Marcin Sułkowski)
Adam Wielomski, Hiszpania Franco. Źródła i istota doktryny politycznej, wyd. II, Agencja Wydawniczo-Reklamowa „ARTE”, Biała Podlaska 2012, ss. 394 (rec. Joanna Rak)
Alexander Dugin, The Fourth Political Theory, translated by Mark Sleboda, Michael Millerman, Arktos Media, London 2012, ss. 212 (rec. Tomasz Wiśniewski)
Jadwiga Staniszkis, Zawładnąć! Zarys procesualnej teorii władzy, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2012, ss. 160 (rec. Joanna Rak)
Polskojęzyczna bibliografia prac z politologii i historii idei politycznych
Łukasz Święcicki (oprac.): Polskojęzyczna bibliografia Erica Voegelina za lata 1985-2012
Do kupienia TUTAJ
22 stycznia 2014 o 19:29
Nadesłane:
„Drodzy Czytelnicy
Dwa ostatnie numery półrocznika „Pro Fide Rege et Lege” – poświęcone nacjonalizmowi i stosunkowi konserwatyzmu do faszyzmu oraz narodowego socjalizmu – wzbudziły i duże zainteresowanie i równie duże kontrowersje. To dobrze, żyjemy wszak w epoce, w której zamierają spory ideowe i dyskusje racjonalne, a zastępują je pojedynki polityków na absurdalne teorie lub – dla odmiany – na frazesy specjalistów od pijaru na sztuczki reklamowe. W dyskursie publicznym przestaje dziś chodzić o coś większego i głębszego. Paradoksem demokracji jest, mimo że to ustrój gdzie podobno można swobodnie wyrażać myśli, stopniowy zanik jakiegokolwiek samodzielnego myślenia. Stąd też sięgnęliśmy po tematy kontrowersyjne – takie jak nacjonalizm i faszyzm – aby pobudzić szare komórki tracące przed telewizorami stopniowo zdolność do refleksji.
Temat numeru „Pro Fide Rege et Lege”, który macie Państwo w rękach, jest bardziej tradycyjny i dotyczy latynoamerykańskiej myśli kontrrewolucyjnej. Myśl ta jest dla nas pod pewnym względem bliska, a pod innym daleka. Z jednej strony to refleksja integralnie katolicka, co czyni ją zrozumiałą dla polskiego Czytelnika. Z drugiej strony, występuje w środowisku społecznym skrajnie odmiennym od naszego. Politolodzy czasami posługują się terminem „latynoamerykańska struktura elektoratu”, czyli taka, gdzie istnieje radykalne rozwarstwienie społeczne i nie ma klasy średniej, a zarazem istnieje silny konflikt światopoglądowy pomiędzy skrajnie antyklerykalnym liberalizmem a ludowym katolicyzmem. Mamy nadzieję, że analiza latynoamerykańskiej myśli kontrrewolucyjnej zachęci Czytelników do przemyśleń na ile ewentualna recepcja jest uprawniona, a na ile stanowi rodzaj „konserwatywnej utopii”, którą zrozumie każdy, kto pamięta co Joseph de Maistre pisał o przeniesieniu zdobycznego zegara słonecznego z Syrakuz do Rzymu.
Prof. Adam Wielomski
Redaktor naczelny „Pro Fide Rege et Lege”