8 lipca mija rocznica sądowego mordu na twórcy syryjskiego nacjonalizmu Antunie Saadehu. Nie tylko w Europie System rozprawiał się ruchami nacjonalistycznymi za pomocą prześladowań, więzienia i mordów.
Antun Saadeh urodził się 1 marca 1904 roku w miejscowości Choueir (Showeir) wówczas znajdującej się na terytorium Imperium Osmańskiego, obecnie położonej w Libanie. Pochodził z chrześcijańskiej rodziny, jego ojciec dr. Khalil Saadeh był lekarzem. Antun uczęszczał do szkoły podstawowej w Choueir a następnie kontynuował naukę w Liceum Freres w Kairze i w Szkole Broummana. Już w wieku 14 lat młody Antun dał wyraz patriotycznym uczuciom paląc publicznie flagę Imperium Osmańskiego. Na dłużej Saadeh opuścił ojczyste ziemie w 1919 roku, wyruszając do Stanów Zjednoczonych, a następnie w 1921 do Brazylii. Saadeh już od młodości przejawiał zainteresowania polityczne. W 1924 roku, w wieku 20 lat Antun Saadeh założył pierwszą tajną organizację narodową i zaczął formułować własną ideę „Naturalnej Syrii” obejmującej swymi granicami historyczne ziemie „Żyznego Półksiężyca” czyli starożytnego Lewantu i Mezopotamii. Równocześnie nadal kształcił się, opanowując m. in. język rosyjski i niemiecki. W lipcu 1930 roku Saadeh powrócił do Syrii. Rok później napisał pierwszą książkę „Tragiczną miłość”. W tym samym roku Saadeh rozpoczął działalność publicystyczną na łamach wydawanego w Damaszku czasopisma Al-Ayyam. W 1932 powrócił do Bejrutu stając się wykładowcą języka niemieckiego na Uniwersytecie Amerykańskim w Bejrucie. Jednocześnie kontynuował działalność polityczną. 16 listopada 1932 roku Saadeh założył tajną Syryjską Partię Socjal-Nacjonalistyczną (pierwotnie pod nazwą: Syryjska Partia Narodowa). Trzy lata później 16 listopada 1935 roku działająca dotychczas w podziemiu Partia ogłosiła publicznie swoje istnienie. Krok ten spowodował natychmiastowe aresztowanie Saadeha i skazanie go na 6 lat pozbawienia wolności. Podczas pobytu w więzieniu Saadeh napisał książkę „Geneza Narodów”. Choć szybko uwolniono go, został ponownie aresztowany w czerwcu 1936 roku. W tym czasie napisał kolejną pracę: „Wyjaśnienie Zasad”. Zwolniony w listopadzie 1936 roku, został znów zatrzymany w marcu 1937 roku. Kolejne aresztowanie zaowocowało powstaniem trzeciej książki Saadeha „Powstanie Narodu Syryjskiego”, której rękopis został jednak skonfiskowany przez władze. Zwolniony po dwóch miesiącach Saadeh założył gazetę Al-Nahdhah. By uniknąć ciągłych prześladowań Saadeh postanowił prowadzić działalność polityczną na emigracji. W 1938 roku udał się do Brazylii, a w 1939 do Argentyny. Tam powstało kierowane przez Saadeha czasopismo Al-Zawba (Burza) i kolejne książki jego autorstwa, kolportowane przez zwolenników na teren Syrii i Libanu. W 1943 roku Saadeh ożenił się z Juliette Al-Mir, która urodziła mu trzy córki. W tym czasie francuskie władze kolonialne w Libanie skazały go zaocznie na 20 lat więzienia za działalność niepodległościową. Saadeh powrócił do Libanu 2 marca 1947 roku witany przez tysiące zwolenników. Powtarzające się prowokacje i zbrojne napady na działaczy SSNP ze strony pro-rządowych bojówek skłoniły Saadeha do podjęcia zdecydowanych kroków. 4 lipca 1949 roku Antun Saadeh ogłosił wybuch Socjalnej i Narodowej Rewolucji Syryjskiej. Niestety, po kilku dniach walk powstanie zostało stłumione. Ukrywający się w rządzonej przez dyktatora Husniego az-Zaim Syrii Saadeh został wydany władzom libańskim. W zorganizowanym kuriozalnym procesie pokazowym Saadeh został skazany na karę śmierci. Antun Saadeh został zabity o świcie 8 lipca 1949 roku. Jego przykład wierności własnym przekonaniom pomimo prześladowań, do dziś inspiruje syryjskich patriotów a stworzona przez Saadeha Syryjska Partia Socjal-Nacjonalistyczna kontynuuje działalność na rzecz Wielkiej Syrii między innymi od lat czynnie walcząc z syjonizmem.
Podstawowe Zasady Syryjskiej Partii Socjal-Nacjonalistycznej
1. Syria jest dla Syryjczyków, a Syryjczycy są jednym narodem.
2. Sprawa Syryjska jest integralną sprawą narodową, zupełnie różną od innych spraw.
3. Kwestia Syryjska jest kwestią Syryjskiego Narodu i Syryjskiej ojczyzny
4. Naród Syryjski jest produktem rozwiniętej poprzez historię etnicznej jedności ludności syryjskiej.
5. Syryjska Ojczyzna to przestrzeń geograficzna, w której ewoluował Naród Syryjski. Ma ona określone naturalne granice i rozciąga się od obszaru Taurus na północnym-zachodzie i gór Zagros na północnym-wschodzie, poprzez Kanał Sueski i Morze Czerwone na południu, obejmuje Półwysep Synaj i Zatokę Akaba, i od Morza syryjskiego na zachodzie, włącznie z wyspą Cypr, do łuku Pustyni Arabskiej i Zatoki Perskiej na wschodzie. (Region ten jest znany pod nazwą Syryjskiego Żyznego Półksiężyca)
6. Naród Syryjski jest jedną społecznością.
7. Syryjski ruch Socjal-Nacjonalistyczny czerpie swoją inspirację z talentów Narodu Syryjskiego oraz jego kultury politycznej i narodowej historii.
8. Interes Syrii przewyższa wszelki inny interes.
NazRev
8 lipca 2013 o 22:10
Dobry tekst. Jako uzupełnienie wywiad z jednym z liderów SPSN
http://xportal.pl/?p=9148
oraz artykuł dr. Tomasiewicza o partii
http://www.nacjonalista.pl/2011/08/18/dr-jaroslaw-tomasiewicz-syryjska-partia-socjal-nacjonalistyczna-chrzescijanski-sojusznik-syrii-w-libanie/