Współczesny szybko zmieniający się społecznie i politycznie świat stawia przed patriotami wiele wyzwań i obowiązków. Jedną z nich jest potrzeba umacniania dumy narodowej, wzajemnej solidarności , a także poczucia odpowiedzialności za własny kraj wśród Polaków. Wzorem tutaj mogliby być nasi zachodni sąsiedzi, którzy bezkrytycznie uważają że wszystko co niemieckie jest najlepsze, a tatuaże z hasłami ,,Made in Germany’’, czy ,,Deutschland’’ można spotkać nie tylko u członków NPD, ale także u przysłowiowego przeciętnego Hansa.
Jednakże w tym tekście chciałbym się skupić przede wszystkim na aspekcie popierania polskiej produkcji poprzez świadome dokonywanie wyboru kupowanych produktów ze względu na fakt iż zostały wyprodukowane w Polsce. Zjawisko to nazywane jest etnocentryzmem konsumenckim i niesie za sobą wiele korzyści.
Jedną z nich jest fakt umożliwienia rozwoju polskim firmom, który w prosty sposób przekłada się na wzrost zatrudnienia, co z kolei niesie za sobą korzystne skutki społeczne takie jak spadek bezrobocia i powstrzymywanie emigracji zarobkowej naszych rodaków. Oprócz tego pozwala również na unowocześnienie technologii produkcji, a także zwiększenie konkurencyjności względem obcych firm. Z kolei wraz z umacnianiem się polskich przedsiębiorstw spada znaczenie zagranicznego kapitału i następuje osłabienie tendencji neokolonialnych.
Kolejnym pozytywnym następstwem etnocentryzmu konsumenckiego jest wzrost dochodów podatkowych państwa który (przynajmniej teoretycznie, gdyż wiemy że różnie z tym bywa) powinien prowadzić do jego wzmacniania poprzez m.in. rozwój infrastruktury, prowadzenie polityki prorodzinnej czy też wzrost nakładów na naukę i szkolnictwo.
Oprócz tego polskie produkty często po prostu charakteryzują się wyższą jakością. Według badań przeprowadzonych przez Słowackie Stowarzyszenie Konsumentów produkty światowych koncernów sprzedawane w Polsce i innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej są gorszej jakości niż ich odpowiedniki w krajach Zachodniej Europy. Badanie dotyczyło między innymi produktów tak chętnie wybieranych przez Polaków firm jak Coca-Cola, Nescafe czy Milka. Warto się przy tej okazji zastanowić czy pozwolimy dalej traktować się jak kraj trzeciego świata przez zachodnie koncerny kupując ich produkty.
Jednakże mimo wszystkich zalet świadomego popierania polskiej produkcji wiedza o tym, mimo działań takich organizacji jak Dajesz Pracę PL nie wydaje się być dostatecznie rozpropagowana. Według badań TNS OBOP jedynie co ósmy Polak zwraca uwagę no to czy produkt został wyprodukowany w naszym kraju, mimo że jego świadomy wybór w perspektywie długofalowej ma wpływ na to jakimi drogami będzie jeździł, jakie szanse na dobrą pracę będą miały jego dzieci, czy też jaka będzie jakość zakupionych przez niego towarów.
Podsumowując uważam że postulat stosowania etnocentryzmu konsumenckiego powinien być przez prawdziwych patriotów nie tylko realizowany poprzez własne dokonywanie świadomych wyborów, ale też poprzez zachęcanie do tego innych. Oczywiście nie namawiam tutaj do masowego porzucania niemieckich samochodów i przesiadania się do swojskich Polonezów w imię polskiej racji stanu, ale przykładowo mając do wyboru podobny produkt zachodniego koncernu i lokalnej firmy dającej zatrudnienie połowie miejscowości czy też osiedla dla osoby uważającej się za patriotę wybór powinien być oczywisty.
Najnowsze komentarze