Nakładem wydawnictwa Egmont i Muzeum Powstania Warszawskiego ukazał się najnowszy tom antologii komiksów o Powstaniu Warszawskim.
Albom otwiera komiks „Biedronka” w którym krótki epizod ukazuje cały dramat młodych ludzi którym wojna odebrała miłość (nadającą sens ich życiu). W kolejnej pracy konkursowej „Wyjście” czytelnicy poznają świat zagubionych dusz ofiar Powstania czekających na swojego Charona. W komiksie „Dziadki” autor ukazał dramat dzieci ofiar Powstania. Do podobnej tematyki nawiązał w swej pracy autor komiksu „Wolska 44” opowiadającego o życiu dzieci ukrytych w piwnicach w sierpniu 44, praca „Warszawskie dzieci” ukazująca zbrodnie Niemców na polskich dzieciach oraz „Bohaterowie nie przegrywają” ukazująca marzenia polskich dzieci w dniach Powstania (chcących mieć moc super bohaterów by walczyć z Niemcami). Praca „Film” jest apelem o przywrócenie pamięci o bohaterach Powstania.
Komik „Szczury” jest epizodem z Powstania w konwencji horroru, „Na ratunek” w konwencji przygodowej opowiada o walkach powstańczych. „Przebudzenie” w estetyce snu ukazuje historie alternatywną w której Polacy zwyciężają, „Przewodnik” jest historią wykorzystująca kostium fantastyki. „Taubstumm” w konwencji groteski o plutonie głuchoniemych walczących w powstaniu i współczesnych niepełnosprawnych dla których powstańcy są inspiracją. „Czarno to widzę” jest nieprzyzwoicie zabawną historią o niewidomym bohaterze powstania. Podobnie epizody „Ostatni” i „Zrzuty” są pełnymi humoru opowieściami o powstaniu. Realistyczną relacją z powstania są komiksy „Punkt Freta 11”, „5 dni”, „44 powstanie bohaterów” i niezwykle wzruszający „Nie damy się” (będący listem umierającego powstańca do swej ukochanej w której męczennik za sprawę narodową prosi swoją ukochaną o wychowanie wspólnego dziecka w duchu patriotyzmu). Epizod „Litost” podejmuje zagadnienie powstania jako odwetu za zbrodnie dokonywane przez Niemców.
Krytycznie można oceniać niezwykle atrakcyjny wizualnie komiks „Golem” z niepokojącym przesłaniem utożsamiającym polskich powstańców walczących z Niemcami z golemem (tworem rabinów pałających się magią).
Antologia komiksów o Powstaniu Warszawskim wielokrotnie wzrusza, często jest doskonałą lekcja historii, ale przede wszystkim jest wyrazem żywotności polskiego patriotyzmu.
Jan Bodakowski
14 lipca 2010 o 23:32
Pierwotny „Golem” jako produkcja kinowa, został wyemitowany w latach 20, jeszcze zanim Niemcy stały się hitlerowskie.